Hoe staat het met de bruggen in jouw onderneming?

Op 14 augustus stort een viaduct van een snelweg in nabij de Italiaanse havenstad Genua. De Morandi-brug begeeft het tijdens een zwaar onweer en neemt 42 dodelijke slachtoffers mee in haar val.
Ongeloof en een naarstig zoeken naar de oorzaak van dit drama op alle voorpagina’s van de kranten. Dit kan toch niet meer anno 2018? In Europa?
De brug werd gebouwd in de jaren zestig en werd in 2016 gerestaureerd.
Wie zijn de schuldigen? En wat met de status van de bruggen in ons land? Iedereen is wakker geschud, jammer genoeg voor de slachtoffers veel te laat…

Hoe staat het met de bruggen in jouw onderneming? Ben je als ondernemer ook bewust van de status van die bruggen? Of ben je er van overtuigd dat de robuuste oude structuur bestand is tegen de steeds veranderende maatschappij? En wat zijn de bruggen in jouw organisatie?

Een organisatie is constant in verandering. We hebben ook steeds meer linken of bruggen met andere partners, denk maar aan je medewerkers, je klanten, je leveranciers, …
We merken dat ‘de oude manier’ niet meer werkt. Een organisatie moet zichzelf constant bijschaven om te kunnen voldoen aan de eisen van al je stakeholders.

‘If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together’

Als ondernemer schrijf je jouw missie visie strategie uit, jouw snelweg naar succes. Onderweg bouw je bruggen met je eerste klanten, je eerste medewerkers. Die bruggen zorgen er voor dat je steeds verder gaat op jouw snelweg.
Toch is het belangrijk om ook eens stil te staan. Een constant onderhoud van je bruggen is van onmisbaar belang om je weg verder te kunnen zetten.

Al te vaak merken we in ondernemingen dat een jaarlijkse bowlingactiviteit of nieuwjaarsreceptie wordt georganiseerd om de medewerkers gelukkig te maken en een eenmalige actie om de klanten tevreden te houden. Bij frustraties in een organisatie moet een ‘snelle opknapbeurt’ zoals een teambuilding of opleiding soelaas bieden. Ondanks deze vele kleine injecties staat men dan versteld als de bruggen onverwachts vallen.

Betrokkenheid creëer je niet zomaar in een organisatie. Het is een boeiende tocht met een absolute garantie op een hoger rendement, efficiënter werken en een gezonder organisatie.
Betrokkenheid creëer je door de fundamenten in optimale conditie te houden en niet door af en toe een oplapbeurt te geven.

Een Betrokken medewerker draagt vanuit zijn intrinsieke drijfveer bij tot de groei van de organisatie.
Een betrokken klant zal zich als ambassadeur opstellen voor toekomstige potentiële klanten.
Een betrokken leverancier zorgt er voor dat er pro-activiteit en kwaliteit mogelijk wordt.

Laten we de bruggen in onze organisatie even kritisch onder de loep nemen.

Zijn er acties nodig? Wacht dan niet! Heb je hulp nodig? Expeditie O helpt je graag.

Recent Posts