De missie en visie van je organisatie zijn het uithangbord van waar je voor staat en van wat de meerwaarde van je bedrijf is. Een heldere missie en visie zijn onmisbaar voor een sterke positionering in je sector en ze vormen de ruggengraat van groeiambitie. Bovendien motiveren ze je medewerkers (“Daar doen we het allemaal voor!”) en trekken ze nieuw talent aan in de toekomst (“Waar identificeer ik me mee?”).
Het verschil tussen missie, visie en strategie
De missie is de bestaansreden van je organisatie: waarom besta je en waar zet je op in? Een duidelijk geformuleerde visie is cruciaal om jezelf te onderscheiden van de concurrentie.
Daarnaast is het ook belangrijk om na te denken over de kernwaarden (normen en waarden) van je organisatie. Waar sta je voor? Welk gemis in de markt los je op? Je visie omschrijft waarvoor jouw onderneming staat.
Van woorden naar daden
Een gestroomlijnde missie en visie moeten uiteraard ook in de praktijk omgezet worden. Dit gebeurt door middel van een doordachte strategie: een manier waarop jouw organisatie op middellange termijn op bepaalde zaken inzet. De strategie is dus een concreet plan van aanpak dat makkelijk bijgestuurd kan worden indien nodig. Een unieke missie en visie vormen met andere woorden de kern van iedere onderneming. Toch merken we in de praktijk dat minder dan 10% van de medewerkers de missie en visie van hun onderneming kennen. Ze voelen dus weinig betrokkenheid en toekomstperspectief bij hun werkgever, niet onlogisch dus dat 1 op de 5 werknemers uitkijkt om van job te veranderen.
Missie en visie als roadmap
Het gebeurt ook vaak dat een bedrijf in volle groei, met tevreden werknemers en een sterke marktpositie, geen uitgesproken missie en visie hebben. Dit kan verdere groei in de weg staan. Zonder je eigen unieke identiteit en bijhorende missie/visie strategie te vertalen naar alle stakeholders in je organisatie zal het behoorlijk moeilijk worden om koers te houden. Geen overbodige luxe dus!
Expeditie O ondersteunt je door jou en je sturende teams te begeleiden in het opmaken van een heldere missie/visie tijdens een strategische tweedaagse. Hier leggen we samen de fundamenten waar je nadien met je team op verder bouwt. We nemen dus ten eerste onder de loep of je strategische doelstellingen realistisch, concreet en duidelijk verwoord zijn, alsook hoe je die in jouw organisatie omarmt.