Tijdens onze opleiding Insights Discovery brengen we de (gedrags)voorkeuren van jouw medewerkers in kaart. Deze workshop draait dus rond persoonlijkheidstypologie. Waarom dat nuttig is? Niet iedereen reageert op dezelfde manier en een inzicht in voorkeuren zorgt voor een beter begrip van reacties of interpretaties van anderen. Het is dus de sleutel tot betere relaties en resultaten.
Er zijn meerdere tools op de markt die deze voorkeuren en types bepalen, vaak aan de hand van een vragenlijst in combinatie met een diepte-interview – MBTI, DISC, Arc-enciel en uiteraard Insights discovery zijn er slechts enkele van. Ieder instrument heeft zijn eigen manier van weergave of accent en ze delen een gemeenschappelijke basis: de theorie van aangeboren voorkeuren van Carl Jung, één van de grondleggers van de moderne psychologie. Insights Discovery bouwt daarop voort en legt bloot hoe jij van nature reageert, wat je het makkelijkst doet en wat je dus het minste energie kost.
Die Jungiaanse gedragsvoorkeuren hebben voornamelijk drie functies:
-
- Oriëntatie: de manier waarop we omgaan met de wereld om ons heen.
- Besluitvorming: de manier waarop we beslissingen nemen.
- Waarneming: de manier waarop we informatie verwerken en weergeven.
De combinatie van die 3 functies vormen verschillende types naargelang de onderlinge verhoudingen en accenten. Zo zal er voor ieder persoon telkens 1 type zijn dat de persoon in kwestie het best omschrijft. Types zijn geen etiketten waarmee we mensen labelen, wel bieden ze nieuwe inzichten in jezelf en anderen. Je hebt uiteraard altijd zelf de keuze om je gedrag aan te passen wanneer de situatie erom vraagt.
Waarom wij met Insights discovery werken? Ondanks dat we geaccrediteerd zijn voor meerdere tools, hebben we gemerkt dat de impact of inzichten veel langer blijven leven bij mensen of bedrijven waar we Insights geïntroduceerd hebben. Insights is een eenvoudig en toegankelijk model dat werkt met 4 kleuren. Iedere kleur staat voor een bepaalde combinatie van de Jungiaanse voorkeuren. Wil je dieper ingaan op die voorkeuren of ben je op zoek naar je “legacy”? Dan raden we Deeper Discovery aan, een instrument dat verder ingaat op de 4 kleuren van Insights en die ze vertaalt in archetypes.
De concrete voordelen op een rijtje:
-
- Het verbeteren van de teamdynamiek
- Je impact als leider verhogen
- Klantenrelaties versterken
- Betere communicatieskills (zowel intern als extern)
- De missie en visie van jouw organisatie oriënteren